Poznań kupi autobusy elektryczne Solarisa. Kontraktu opiewa na 70 mln złotych
21 autobusów elektrycznych marki Solaris zostanie dostarczonych do MPK Poznań do końca lutego 2020 roku. Będą to pierwsze autobusy napędzane energią elektryczną w Poznaniu.Zostaną skierowane na trasy linii 63,74 oraz 90.
Elektrobusy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i złącz etypu plug-in. Ponadto elektryczne Solarisy zostaną wyposażone w szereg nowoczesnych udogodnień dla pasażerów i kierowców. Tym samym Poznań podążając za rosnącym trendem przełączania się europejskich miast na elektromobilność.
-Poznań wchodzi na mapę miast, które stawiają na elektromobilność. To ważna data nie tylko dla miasta, ale i dla naszego przewoźnika. To również kolejne potwierdzenie, że Poznań dba o transport publiczny i konsekwentnie będzie stawiał na jego rozwój, żeby mieszkańcy i turyści mogli korzystać z wygodnego,nowoczesnego taboru zarówno autobusowego, jak tramwajowego. Wpisuje się to również w działania, które mają ograniczać emisję CO2 do atmosfery – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
Umowa opiewa na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz 6 standardowej długości. Zgodnie z nią całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 roku. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych.
– To początek nowej ery w transporcie w Poznaniu. W 1898 roku, czyli 120 lat temu, zaczęły tutaj jeździć pierwsze tramwaje elektryczne. Kiedy autobusy elektryczne przyjadą do Poznania, w 2020 roku, minie 140 lat od powstania transportu publicznego w naszym mieście – wyjaśniał Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. – Pojazdy elektryczne to krok do przodu jeśli chodzi o technikę autobusową i zdecydowany postęp jeśli chodzi o ochronę środowiska. Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku jesteśmy zobowiązani posiadać 30procent autobusów elektrycznych. Etap, który dzisiaj zapoczątkowujemy, to wkład do realizacji tej umowy.
Przyjazne środowisku autobusy,na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez klasyczną wtyczkę. Co ciekawe, modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.
Poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. Dwie całkowicie nowe stacje ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również ładowarka plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie 2-stanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo dwa stanowiska będą posiadały możliwość ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy pantografu do 560kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.
Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w 10 2-stanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.
Aby autobusy zużywały mniej energii, na dachu pojazdów dwunastometrowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w autobusach dla stolicy Wielkopolski. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zaprojektowane będzie w przyjaznej środowisku technologii LED. Po raz pierwszy też na poznańskie drogi wyjadą autobusy z funkcją doświetlania zakrętów.
Pasażerowie poznańskiego MPK odnajdą na pokładzie każdego z Urbino praktyczne i znane już rozwiązania, takie jak ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a. Solarisy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi. Dla dodatkowego komfortu podróżujących pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Bezpieczeństwo na pokładzie Urbino zapewni monitoring.Na potrzeby MPK przewidziano również bramki liczące pasażerów.Całkowicie bezemisyjny napęd w Urbino electric zapewni oś elektrycznaz dwoma zintegrowanymi silnikami.
Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów bateryjnych, a niemal 90 jest już zakontraktowanych. Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie. Mapa polskich miast, które postawiły na elektromobilność w swojej flocie autobusowej, zapełnia się z miesiąca na miesiąc. Jakość powietrza w miastach stała się jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się władze współczesnych metropolii. Ciche i ekologiczne autobusy elektryczne marki Solaris z pewnością podniosą komfort podróżowania po Poznaniu.
zdj. materiały prasowe/ wizualizacja autobusu elektrycznego Solaris Urbino 12 electric dla Poznania.