Przemysł motoryzacyjny kluczową branżą Unii Europejskiej
Sigrid de Vries – dyrektor generalna ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), prawie miesiąc po objęciu funkcji przedstawiła swoją wizję rozwoju europejskiego sektora motoryzacyjnego. W opublikowanym materiale de Vries zwraca uwagę na kluczowe czynniki dla rozwoju rynku motoryzacyjnego w UE, oraz jego wagę dla całego przemysłu na naszym kontynencie.
– Warto mieć świadomość, że stan przemysłu motoryzacyjnego – jednej z kilku najnowocześniejszych gałęzi przemysłu w Europie – jest mocno powiązany z tym co dzieje się w całej Unii Europejskiej. Mając na uwadze nadchodzące niepewne czasy, musimy dołożyć wszelkich starań, aby ta strategiczna branża pozostała konkurencyjnym graczem, dobrze przygotowanym do realizacji celów bezemisyjnej, inteligentnej i bezpiecznej mobilności. Powtarzając słowa Ursuli von der Leyen: „Upewnijmy się, że przyszłość przemysłu jest tworzona w Europie” – pisze w swoim oświadczeniu Sigrid de Vries.
Motoryzacja- kluczowy sektor przemysłu UE
Sektor motoryzacyjny z pewnością jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarczych Europy, przynosząc roczną nadwyżkę handlową w wysokości 79,5 miliarda euro i generujący 375 miliardów euro podatków dla rządów na głównych rynkach UE. Dzięki ogromnym rocznym inwestycjom wynoszącym 59 miliardów euro sektor pozostaje największym inwestorem UE w badania i rozwój, odpowiadając za jedną trzecią łącznych wydatków regionu.
– Dzięki m.in. tak dużymi inwestycjom przemysł motoryzacyjny jest liderem w przejściu na mobilność bezemisyjną. Nie ma na to lepszego dowodu niż fakt, że udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie prawie podwoił się do około 10% w 2021 roku – zaznacza Sigrid de Vries.
Jej zdaniem mobilność we wszystkich segmentach jest tym, co napędza społeczeństwo „dlatego niezwykle ważne jest, aby nasz świat pozostał mobilny – w sposób zrównoważony, bezpieczny, inteligentny i integracyjny”.
Realizacja celów Zielonego Ładu
Według dyrektor ACEA sektor motoryzacyjny jest jednoznacznie zaangażowany w realizację celów Zielonego Ładu. To zobowiązanie nie jest ani lekceważone, ani wykonywane pochopnie. Strategie biznesowe są precyzyjnie testowane, ponieważ producenci śledzą swoje ścieżki do dekarbonizacji. Analizowane są takie czynniki jak: umiejętne dopasowywanie się do zapotrzebowania, regulacje, postęp technologiczny, analiza braków w łańcuchach dostaw, rosnące koszty energii, a także globalna konkurencja (…).
– Głównym wyzwaniem jest teraz zapewnienie odpowiednich warunków ramowych. Obejmują one szybkie wdrożenie infrastruktury ładowania oraz odpornych łańcuchów dostaw, również w przypadku kluczowych surowców. Jeśli mamy osiągnąć nasze cele klimatyczne, Europa musi zapewnić strategiczny dostęp do surowców potrzebnych do e-mobilności. Ogłoszenie przez prezydent von der Leyen europejskiej ustawy o surowcach krytycznych jest zatem bardzo aktualne i niezbędne – tłumaczy Sigrid de Vries.
Europa mocna w sektorze bezpieczeństwa
Najnowsze dane pokazują, że UE umacnia swoją pozycję światowego lidera w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, przy spadku liczby ofiar śmiertelnych na drogach w UE o ponad 17% rok do roku. (…) Jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż pojazdów w UE, niestety obraz jest daleki od różowego ponieważ niedobory dostaw nadal szkodzą branży. W wyniku spowolnienia produkcji, sprzedaż nowych pojazdów spadała, a podaż nie nadążała za popytem (sprzedaż samochodów w UE spadła do 9,7 mln sztuk w 2021 r. – o 3,3 mln mniej niż poziomy sprzed kryzysu COVID).
Wzrasta średni wiek samochodów
Niepokojącą tendencją jest jednak rosnący średni wiek samochodów (12 lat), ciężarówek (14), furgonetek (12) i autobusów (13) na drogach UE.
– Jeżeli chcemy wprowadzić do ruchu zeroemisyjne i bezpieczne nowe pojazdy, bezwzględnie musimy zapewnić, aby mobilność pozostała przystępna cenowo dla wszystkich obywateli Europy – przekonuje Sigrid de Vries.
Źródło: ACEA