Stellantis i TheF Charging stworzą publicznej sieci ładowania w Europie
Gigant motoryzacyjny Stellantis i włoska firma TheF Charging ogłosiły właśnie rozpoczęcie współpracy w celu stworzenia nowej publicznej sieci ładowania w Europie. Efektem ma być 15 000 nowych lokalizacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Stacje mają być ogólnodostępne, co jest istotne dla harmonijnego rozwoju e-mobilności w Europie.
Obie firmy będą współpracować nad rozwojem sieci, przede wszystkim szybkiego ładowania, w ponad 15 000 lokalizacji w Europie. Sieć powstanie w latach 2021 do 2025 roku, a kluczowe powinno być ich rozmieszczenie. Koncern Stellantis (zrzesza pod swoim szyldem 14 marek samochodowych) i TheF Charging mają swój pomysł dotyczący inwestycji. Chcą aby na wszystkich etapach przedsięwzięcia, klienci, właściciele i operatorzy wybranych lokalizacji byli aktywnie zaangażowani w wybór rozwiązań dostosowanych do potrzeb każdego rodzaju lokalizacji i odbiorców.
ACEA – Kluczowa lokalizacja
Umiejscowienie habów ładowania jest niezwykle istotna dla rozwoju rynku aut elektrycznych w Europie. Jak bowiem wynika z raportu ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) obecnie trzy kraje zajmujące 23% całkowitej powierzchni UE – Holandia, Francja i Niemcy. Odpowiadają one za 70% wszystkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych w UE. Pozostałe 30% infrastruktury jest rozproszone na pozostałe 77% regionu. Co więcej aż 10 krajów – w tym Polska – nie ma nawet 1 punktu ładowania na każde 100 km drogowy.
TheF Charging – stworzenie rozległej sieci
Ogólnodostępne punkty ładowania są również kluczowymi czynnikami umożliwiającymi przejście na e mobilność, zgodnie z pakietem „Fit for 55”. Pakiet został przedstawionym przez Komisję Europejską w dniu 14 lipca 2021 r.). Obejmuje cel przejścia na w 100% zeroemisyjne nowe samochody od 2035 roku. Ponadto stopniową instalację w tym czasie publicznych punktów ładowania.
– Stellantis pracuje nad stworzeniem strategicznej współpracy w celu rozpowszechniania e-mobilności. Wykorzystujemy w nie tylko nasze wewnętrzne zasoby i doświadczenie. Także specjalizacje partnerów, w celu przyspieszenia wprowadzania na rynek nowych technologii zgodnie z duchem czasu. Partnerstwo między Stellantis i TheF Charging wpisuje się w te ramy z jasnym celem. Jest nim zagwarantowanie obecności punktów ładowania w strategicznych lokalizacjach w Europie – stwierdziła Anne- Lise Richard, szefowa globalnej jednostki biznesowej e-Mobility w Stellantis.
Stellantis i TheF Charging mają już 1000 lokalizacji
Obie firmy na potrzeby nowego przedsięwzięcia zidentyfikowały obecnie ponad 1000 właścicieli lub operatorów lokalizacji w całej Europie. Obiekty będą budowane tak by spełnienić główne wymagań klientów w zakresie ładowania. Powstaną w centrach miast, w instytucjach publicznych (np. szpitale i szkoły), w węzłach komunikacyjnych (lotniska, dworce kolejowe, porty). Także w obiektach rekreacyjnych (centra sportowe i wellness, hotele, restauracje ) oraz w punktach handlowych. Łącznie w ponad 15 000 lokalizacji w Europie z 2 mln miejsc parkingowych.
Stellantis i TheF Charging – pierwsze punkty we Włoszech
Lokalizacje te będą stanowić część sieci ładowania, która będzie wspólnie rozwijana i promowana przez Stellantis i TheF Charging co najmniej do 2025 r. Uruchomienie sieci ma nastąpić w 2021 r. wraz z instalacją pierwszych stacji szybkiego ładowania we Włoszech. Następnie sieci rozszerzy się na całą Europę. W ramach umowy o współpracy Stellantis i TheF Charging będą również dążyć do stworzenia sieci ładowania oferującej energię bezemisyjną. Docelowo bezemisyjność ma być rozszerzona na całość aktywności dotyczących tego przedsięwzięcia).
– Partnerstwo ze Stellantis jest kolejnym impulsem do rozszerzenia naszej sieci ładowania w całej Europie. Ta współpraca technologiczna i handlowa przyniesie korzyści w całym łańcuchu wartości. Będzie dla klientów , niezależnie od tego, czy będą jeździć pojazdem Stellantis. Każdy będzie mógł skorzystać z innowacyjnych usług zgodnych z indywidualnymi wymaganiami. Właściciele lokalizacji, w których będzie gościć nasza sieć, będą mogli liczyć na większą napływ wartościowych klientów i wyjątkowe partnerstwo oparte na przejrzystości, spersonalizowanych usługach i współpracy – wyjaśnił Federico Fea, dyrektor generalny TheF Charging.
Europejski podział wciąż istnieje
Jeśli rzeczywiście ma to być „impuls dla całej UE”, to wybór lokalizacji punktów ładowania powinien w szczególności uwzględnić sytuacje obszarów „słabiej rozwiniętych”. W przypadku dystrybucji infrastruktury ładowania, istnieje bowiem wyraźny podział pomiędzy Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią, a także wyraźny podział na północ i południe. Wystarczy wspomnieć, że pięć krajów o najniższym rozpowszechnieniu samochodów elektrycznych na rynku ma również bardzo niewiele punktów ładowania – każdy poniżej 1% łącznej wartości dla UE. Uaktywnienie i wspieranie tych miejsc wydaje się kluczowe, także z punktu widzenia polskiego konsumenta.
Żródło: media.stellantis.com , ACEA, własne