Szprotawa kupi 8 autobusów elektrycznych z dotacji NFOŚiGW
Gmina Szprotawa w województwie lubuskim otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotację i pożyczkę na zakup 8 autobusów elektrycznych oraz 4 ładowarek dwustanowiskowych (prąd będzie pochodził z fotowoltaiki). Elektryczne busy wejdą do użytkowania w drugiej połowie 2025 r. Całość będzie kosztować 23 mln złotych. Od początku roku rynek autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi w Polsce liczy 422 szt.
Dofinansowanie z NFOŚiGW pozwoli w 100 procentach sfinansować inwestycję podjętą przez samorząd Gminy Szprotawa. Zakup 8 autobusów elektrycznych wraz z odpowiednim systemem ładowania to koszt na poziomie 23 mln zł. Dotacja udzielona z zasobu wdrażanego przez NFOŚiGW programu „Zielony Transport Publiczny” sięgnie 17,8 mln zł (to ponad 77 proc. kosztów kwalifikowanych projektu), a pożyczka – około 5,2 mln zł (przeszło 22 proc. kosztów kwalifikowanych).
Każdy z 8 niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym zaoferuje 72 miejsca dla pasażerów i będzie dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg jednego pojazdu to ponad 577 tys. km. W ramach projektu przewidziano również zakup i montaż 8 punktów ładowania (tj. 4 ładowarek dwustanowiskowych o mocy 120 kW).
Dodatkowo zostanie zakupiona mikroinstalacja fotowoltaiczna (PV) o mocy 50 kW. Zamontowana na wybudowanej przez gminę (w ramach środków własnych) wiacie autobusowej, wyprodukuje energię elektryczną przeznaczoną do zasilania ładowarek.
Jak możemy przeczytać na stronie NFOSIGE „Przedsięwzięcie będzie miało ważny wymiar antysmogowy – również jako element ogólnokrajowych starań o czyste powietrze. Ograniczy m.in. emisję tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10), poprawiając tym samym lokalnie jakość powietrza”.
Od początku 2023 r. rynek autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 422 szt. i stanowił 29,9% rynku. Na tą liczbę złożyło się 261 autobusy bateryjne (BEV), 17 autobusów wodorowych (FCEV), 86 sztuk hybrydowych i 58 szt. cng/lng. Niemal wszystkie te autobusy należą do kategorii miejskiej.
Źródło: gov.pl, własne
zdj. Solaris