Tanieją baterie, a elektryki mają coraz lepsze osiągi. Klienci to dostrzegają
Około 30-40 proc. kosztu pojazdu elektrycznego stanowi zasilający go pakiet baterii. Ich cena z roku na rok maleje. To z kolei powoduje coraz większe zainteresowanie elektromobilnością.
– Ceny baterii spadły od 2013 roku o ponad 50 proc., z 599 dolarów za kilowatogodzinę do 273 dolarów za kilowatogodzinę w 2016 r.
– W Polsce – w roku 2017 zarejestrowano 81 autobusów z napędem hybrydowym, 63 autobusy elektryczne oraz 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).
– Ze smogiem walczą m. in. Warszawa, Poznań i Kraków. Miasta już zapowiedziały stopniową wymianę autobusów na te o napędzie elektrycznym.
Udział samochodów elektrycznych, w tym hybryd typu plug-in, w globalnym rynku motoryzacyjnym wynosi obecnie około 1,3 proc. Jednak z roku na rok będzie się on zwiększał, by po 2040 roku sięgnąć ponad 50 proc. Według różnych szacunków do 2030 roku po światowych drogach może jeździć od 56 do nawet 160 mln aut elektrycznych oraz hybryd plug-in. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, autorów raportów „Powering the future of mobility” i „A reality check on advanced vehicle technologies” rozwój tego sektora stwarza duże szanse rozwoju dla gospodarki globalnej.
Dbają o środowisko i bezpieczeństwo na drogach
Producenci aut i firmy technologiczne inwestują ogromne środki, aby udoskonalić oraz popularyzować pojazdy elektryczne i autonomiczne. Te pierwsze mogą zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko spowodowane przez spalanie paliw kopalnych. Z kolei samochody autonomiczne mają szansę w znaczący sposób przyczynić się do radykalnej poprawy bezpieczeństwa na drogach.
– Pierwszy krok, jaki trzeba zrobić w kierunku zwiększenia popularności elektrycznych pojazdów ma na celu przedstawienie klientom korzyści płynących z ich posiadania. Działania te mogą obejmować na przykład zniżki i rabaty na leasing czy zakup tego typu aut oraz sprzętu ładującego, darmową instalację ładowarki, a także specjalne plany taryfowe dla właścicieli. Branża musi zacząć działać już teraz. Odpowiednia edukacja i zachęcanie do zakupu pojazdów elektrycznych, mogą na dobre zmienić obraz rynku motoryzacyjnego – mówi Andrzej Zienkiewicz, Partner w Zespole ds. Energii i Zasobów Naturalnych Deloitte.
W ciągu kilku miesięcy sprzedano 3,5 mln samochodów elektrycznych
W pierwszej połowie 2018 zostało sprzedanych ok. 3,5 miliona samochodów elektrycznych. Obecnie tego typu pojazdy cieszą się największym powodzeniem w Chinach, gdzie stanowią ok. 4 proc. tamtejszego rynku sprzedaży nowych samochodów. Dla porównania w Europie sprzedaż stanowi ok. 2,3 proc., a w Ameryce Północnej 1,6 proc.
W Polsce rośnie świadomość ekologiczna wśród nabywców nowych aut
W Polsce w 2017 roku zostało sprzedanych 484 samochodów elektrycznych, co stanowiło ok. 0,1 proc. całości rynku samochodów osobowych. – Czynniki, które mają wpływ, na to, że konsumenci coraz częściej decydują się na zakup aut elektrycznych to przede wszystkim spadające ceny przy wzrastających parametrach technicznych – rosnący zasięg i połączenie nowoczesnego designu oraz zaawansowanych technologii, a także sprzyjające otoczenie regulacyjne. Również rozwój mobilności przyspiesza absorpcję pojazdów elektrycznych. Takie zjawiska jak carsharing i rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów wpływają pozytywnie na dynamizację rynku aut elektrycznych – zaznacza Karol Wierzbicki, Ekspert w Zespole ds. Elektromobilności Deloitte.
Do 2026 cena baterii może spaść do 100 dolarów za kWh
Do 2030 roku
po światowych drogach ma już jeździć, wedle różnych szacunków, od 56 do nawet
160 mln aut elektrycznych, by dziesięć lat później osiągnąć ponad 50-procentowy
udział w rynku.
– Ważną rolę w procesie zakupu
odgrywają taniejące ceny baterii. Producenci wprowadzają nowe, bardziej
korzystne dla użytkownika modele o większej pojemności. Jest to o tyle ważne,
że 30-40 proc. kosztu elektrycznego pojazdu stanowi pakiet baterii, który je
zasila. W rzeczywistości ceny baterii spadły od 2013 roku o ponad 50 proc., z
599 dolarów za kilowatogodzinę do 273 dolarów za kilowatogodzinę w 2016 r.
Niewykluczone, że koszt ten zmaleje jeszcze bardziej, potencjalnie dochodząc do
100 dolarów za kilowatogodzinę w 2026 roku, co będzie sprawiać, że pojazdy
elektryczne staną się konkurencyjne cenowo w stosunku do pojazdów o napędzie
tradycyjnym. To atrakcyjna opcja dla konsumentów – wyjaśnia Karol Wierzbicki.
Elektromobilność w Polsce – najwięcej wydają miasta
Państwowe spółki oraz fundusze aktywnie uczestniczą w rozwoju elektromobilności, przeznaczając znaczne kwoty na finansowanie projektów badawczych oraz wdrożenie pojazdów zeroemisyjnych. Wymiana flot przewoźników transportu publicznego rozpoczęła się już w Polsce – w roku 2017 zarejestrowano 81 autobusów z napędem hybrydowym, 63 autobusy elektryczne oraz 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG). Plany przewoźników pokazują, że w kolejnych latach proces ten będzie przyspieszać – sama Warszawa planuje ogłosić w najbliższym czasie przetargi na zakup 80 autobusów napędzanych gazem CNG oraz 130 autobusów elektrycznych. Wymiana flot będzie współfinansowana m.in. przez projekty finansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w latach 2019 – 2023 ma zamiar przeznaczyć fundusze w wysokości 2,2 mld PLN (w tym zwrotne formy dofinansowania w wysokości 1,2 mld PLN, a bezzwrotne 1,0 mld PLN) na zakup pojazdów elektrycznych.
Ważne wsparcie rządu w walce ze smogiem
– W ostatnich latach obserwujemy rozwój elektromobilności w Polsce, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego. Jest on postrzegany jako szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki oraz ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. W związku z tym rząd kładzie silny nacisk na stworzenie odpowiednich ram regulacyjnych i zapewnienie odpowiednich źródeł finansowania. Jednym z głównych aktów prawnych jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wspierająca rozwój transportu niskoemisyjnego, którego napęd jest oparty na energii elektrycznej, gazie ziemnym, wodorze oraz innych paliwach alternatywnych – mówi Andrzej Zienkiewicz.
Na finalnym etapie są również prace prowadzone nad wdrożeniem do produkcji pierwszych pojazdów wodorowych. Pierwszy autobus zasilany tym paliwem ma wyjechać na ulice już na początku bieżącego roku.
źródło: Deloitte
zdj. materiały prasowe Toyota/ Toyota Mirai