Tesla jest liderem sprzedaży elektrycznych osobówek. Teraz czas na ciężarówki!
Producent już w tym roku zapowiada wprowadzenie na rynek swojej nowej ciężarówki. Jak przekonują projektanci Tesla Semi zapewni znacznie lepsze wrażenia kierowcom ciężarówek, zwiększając jednocześnie bezpieczeństwo i znacznie obniżając koszty transportu ładunków.
Bez przyczepy Tesla Semi osiąga prędkość 100 km/h w ciągu pięciu sekund, w porównaniu do 15 sekund w porównywalnej ciężarówce z silnikiem diesla. Z pełnym obciążeniem 36 ton do 100 km/h rozpędza się w 20 sekund. Ciężarówkę z silnikiem diesla do tej prędkości rozpędzamy około minuty.
Nie wymaga zmiany biegów, niespotykana żywotność hamulców
Niemniej ciekawe są parametry dla kierowców ciężarówek i innych osób podróżujących po drogach. Tesla Semi osiąga 5% stopni przy stałym poziomie około 100 km/h na godzinę, podczas gdy ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym osiąga maksimum przy prędkości 70 km/h na godzinę na poziomie 5%. Tesla Semi nie wymaga zmiany biegów ani sprzęgania, aby płynnie przyspieszać i zwalniać, a hamowanie regeneracyjne odzyskuje 98% energii kinetycznej do akumulatora, co daje zasadniczo nieskończoną żywotność hamulca. Ogólnie rzecz biorąc, Semi jest bardziej elastyczna, pokonuje więcej kilometrów niż ciężarówka z silnikiem diesla w tym samym czasie i jest bezpieczniejsza w ruchu samochodowym.
Schody, stojący pokój, zintegrowane systemy zarządzania
W odróżnieniu od innych ciężarówek, kabina Semi jest zaprojektowana specjalnie dla kierowcy, z wkomponowanymi schodami dla łatwiejszego wchodzenia i wychodzenia, pełnym stojącym pokojem wewnątrz i centralną pozycją kierowcy dla optymalnej widoczności. Dwa ekrany dotykowe umieszczone symetrycznie po obu stronach sterownika zapewniają łatwy dostęp do nawigacji, monitorowania martwego pola i elektronicznego rejestrowania danych. Wbudowana łączność integruje się bezpośrednio z systemem zarządzania flotą w celu obsługi routingu i planowania oraz zdalnego monitorowania. Obecnie ciężarówki z silnikiem Diesla wymagają kilku urządzeń innych producentów o podobnej funkcjonalności.
W 30 minut doładowuje 650 km
Dzięki mega – ładowaczom, nowe rozwiązanie do szybkiego ładowania DC, dodają około 650 kilometrów w ciągu 30 minut i mogą być instalowane w punktach początkowych lub docelowych oraz wzdłuż tras o dużym natężeniu ruchu, umożliwiając ładowanie podczas załadunku, rozładunku i przerw kierowcy.
Bezpieczeństwo
Całkowicie elektryczna architektura Tesli Semi ma wyższy standard bezpieczeństwa niż jakakolwiek inna ciężka ciężarówka na rynku. Począwszy od wzmocnionej baterią, która chroni Semi przed uderzeniami i zapewnia wyjątkowo niski środek ciężkości. Poprzez szybę, która jest wykonana ze szkła odpornego na uderzenia. Aż po kąt „złożenia się” przegubów jest zabezpieczony dzięki czujnikom pokładowym Semi, które wykrywają niestabilność i reagują dodatnim lub ujemnym momentem obrotowym na każde koło, niezależnie uruchamiając wszystkie hamulce. Kamery surround pomagają w wykrywaniu obiektów i minimalizują martwe pola, automatycznie ostrzegając kierowcę o zagrożeniach bezpieczeństwa i przeszkodach. Dzięki ulepszonemu autopilotowi Tesla Semi oferuje automatyczne hamowanie awaryjne, automatyczne utrzymywanie pasa ruchu, ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu i rejestrację zdarzeń.
Tesla Semi może również podróżować w konwoju, w którym jedna lub kilka ciężarówek Semi będzie w stanie samodzielnie podążać swoim śladem.
Niezawodność testowana na przestrzeni 1,5 mln km
Przy znacznie mniejszej liczbie ruchomych części niż w ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym – bez silnika, przekładni, układu oczyszczania spalin lub mechanizmów różnicowych do utrzymania – Tesla Semi wymaga znacznie mniej konserwacji. Jej bateria jest podobna pod względem składu do baterii produktów energetycznych Tesli i jest zaprojektowana do obsługi powtarzających się cykli ładowania przez ponad 1,5 mln km, podczas gdy jej silniki pochodzą z silników stosowanych w modelu 3 i zostały zatwierdzone do pracy przez ponad 1,5 mln km najbardziej w wymagających warunkach.
Najniższy koszt posiadania
W sumie biorąc pod uwagę rynek amerykański Tesla Semi zapewnia ogromne oszczędności kosztów energii, wydajności, wydajności i niezawodności.
Największa natychmiastowa korzyść wynika z oszczędności kosztów energii: w pełni załadowany, Tesla Semi zużywa mniej niż dwie kilowatogodziny energii na 1,5 km i jest w stanie przejechać 750 km na GVW i prędkość autostrad, dostosowując się do szerokiej gamy dostaw aplikacje ze względu na to, że prawie 80% ładunków w Stanach Zjednoczonych jest przemieszczanych o mniej niż 370 km. W połączeniu z niskim i stabilnym charakterem cen energii elektrycznej – który średnio kosztuje 0,12 USD / kWh w USA i może być znacznie mniejszy dla użytkowników komercyjnych i przemysłowych, spadając prawie do zera w połączeniu z lokalną produkcją i magazynowaniem energii słonecznej – właściciele mogą spodziewać się 200 000 USD lub więcej oszczędności ponad 1,5 mln km w oparciu o same koszty paliwa.
Przedpłata na Teslę Semi wynosi 20 000 USD za ciężarówkę. Produkcja rusza w tym roku.
źródło: materiały prasowe Tesla
zdj. materiały pasowe Tesla