Triggo elektryk produkowany w Polsce przyszłością miejskiej komunikacji
Triggo dzięki swojej nowatorskiej konstrukcji łączy najlepsze cechy mobilności i łatwości parkowania jednośladów z bezpieczeństwem i komfortem niewielkich samochodów miejskich. Polski miejski pojazd elektryczny chce w przyszłości powalczyć także o rynki zagraniczne.
- Na przełomie 2019 i 2020 roku firma chce uruchomić produkcję w Polsce.
- Obecnie Triggo jest już chronione patentem w Chinach, USA, Korei, Japonii i krajach UE.
- Zespół Triggo w najbliższych miesiącach ukończy serię ośmiu egzemplarzy pojazdu i oczekuje na koniec postępowania patentowanego w Indiach.
Triggo S.A., polska spółka pracująca nad unikatowym w skali globalnej miejskim pojazdem elektrycznym, przeznaczonym dla usług współdzielonego transportu, pozyskała w drodze prywatnej emisji akcji środki w wysokości 2,5 mln zł. Tym samym włącza się do walki o „miejskiego eko klienta”. Konkurencje ma jednak dużą. Oprócz koncernów samochodowych produkujących małe i lekkie miejskie elektryki (Seat Minima, Renault Twizzy czy Toyota iRoad), o rynek walczą także producenci ehulajnóg (właśnie na polski rynek wkracza druga sieć), czy rowerów elektrycznych (m. in. produkowany w Mielcu JIVR Bike).
8 pojazdów testowych
Trudno więc się dziwić, że spółka wciąż stara się rozwijać swój projekt, szukając jednocześnie inwestorów. W ostatnich dniach ramach czwartej rundy finansowania spółka zakończyła niepubliczną emisję akcji. Zakupu dokanali doświadczeni inwestorzy indywidualni, związani z branżą przemysłową, wysokich technologii i finansową (ok. 1/5 akcji objęli dotychczasowi akcjonariusze). Pozyskane pieniądze w wys. 2,5 mln zł zabezpieczą kontynuacje prac projektowych oraz ukończenie serii kolejnych 8 pojazdów testowych i będą uzupełniać się z pozyskanymi środkami z Funduszy Europejskich.
Testy w ruchu drogowym
– Pomyślnie zakończyliśmy kolejną rundę finansowania. Cieszy nas zaufanie i entuzjazm dla projektu ze strony obecnych, a przede wszystkich nowych inwestorów. W intensywnym 2019 roku rozpoczniemy działania zmierzające do wdrożenia produkcji o większej skali. Liczymy na to, że uda się ją uruchomić w kraju. Wcześniej, tj. w II kwartale dzięki środkom z niedawnej emisji, zakończymy realizację łącznie 9 pojazdów dedykowanych testom prowadzonym w ruchu drogowym. Będzie to także rok prac nad uzyskaniem homologacji i rozmów z partnerami branżowymi – mówi Rafał Budweil, Prezes Zarządu i Założyciel Triggo S.A.
Firma utrzymuje plan przeprowadzenia emisji publicznej na GPW w Warszawie, co pomoże finansować produkcję pierwszej serii komercyjnej 100 szt. Triggo. Produkcja rozpocznie się na przełomie 2019 i 2020 roku.
– Jednocześnie prowadzimy prace nad rozszerzeniem ochrony patentowej naszego projektu. Obecnie Triggo jest już chronione w Chinach, USA, Korei, Japonii i krajach UE. Spodziewamy się przyznania patentu w Indiach, co rozszerzy obszar naszej wyłączności na terytoria zamieszkałe przez blisko 4 miliardy ludzi – i to te najatrakcyjniejsze z punktu widzenia potencjału rynkowego – uzupełnia Prezes Zarządu.
Rozwój technologii i infrastruktury
Na rosnącą popularność pojazdów napędzanych napędami niekonwencjonalnymi wpływa rozwój technologii i infrastruktury (m.in. sieci ładowania), wsparcie publiczne oraz niska szkodliwość dla środowiska naturalnego.
– Polski rynek elektryków jest nadal na wczesnym etapie rozwoju. Pewne zmiany jednak następują. Cieszą nas krajowe działania ustawodawcze, wspierające rozwój rynku. Opublikowany w połowie lutego projekt rozporządzenia na temat Funduszu Niskoemisyjnego Transportu może się być krokiem w dobrą stronę. Triggo celuje w bycie polskim produktem globalnym, stąd z naszego punktu widzenia istotna jest nie tylko podniesiona tam kwestia dopłat do elektryków, ale przede wszystkim przewidziane wsparcie dla polskich producentów – podsumowuje Rafał Budweil.
Triggo i jego zalety
Wyróżniającą cechą technologii Triggo jest podwozie o zmiennej geometrii, które umożliwia poruszanie się w dwóch trybach: drogowym zapewniającym stabilność dla wysokich prędkości i manewrowym, miejskim w którym pojazd sprawnie manewruje w korkach i zajmuje bardzo niewiele przestrzeni parkingowej. Jego cechy czynią go idealnie dostosowanym do nadchodzących usług nowej, mobilności miejskiej. Pojazd wykorzystuje m.in. innowacyjne sterowanie cyfrowe „Drive-by-Wire” oraz system wymiennych baterii, skracający przestoje związane z ładowaniem i uniezależniający pojazd od infrastruktury publicznych stacji ładowania.
zdj. materiały prasowe Triggo S.A.