Volkswagen pokazał swoją pierwszą w pełni elektryczną limuzynę – ID. AERO
Progresywny styl aerodynamicznego nadwozia łączy się z niezwykle przestronnym wnętrzem. Seryjna produkcja odmiany przeznaczonej na rynek chiński rozpocznie się w drugiej połowie 2023 roku. Także w 2023 roku w fabryce w Emden planowane jest uruchomienie produkcji ID. AERO na rynek europejski.
Premiera studyjnego modelu ID. AERO w Chinach dała przedsmak tego, jak będzie wyglądać pierwsza elektryczna limuzyna Volkswagena – kolejne globalne auto marki z Wolfsburga. Przyszły model będzie rywalizował z konkurentami z klasy wyższej średniej. Seryjna produkcja ekskluzywnego elektryka zarówno na rynek chiński jak i europejski ruszy w 2023 roku.
– Studyjne ID. AERO pokazuje, jak będzie wyglądał nowy członek rodziny ID. To auto, które wygląda niezwykle dynamicznie, a przy tym – dzięki dopracowanemu pod kątem aerodynamicznym nadwoziu – ma dysponować zasięgiem przekraczającym 600 km. Wnętrze będzie niezwykle przestronne i wykończone wysokiej jakości materiałami. W ramach naszej strategii kontynuujemy elektryfikację naszej gamy modelowej. ID. AERO będzie kolejnym, po ID.4 światowym samochodem przeznaczonym na rynki Europy, Chin i USA – mówi Ralf Brandstätter, szef marki Volkswagen Samochody Osobowe.
Koncept mierzy niemal 5 m długości i jest niezwykle dopracowany pod kątem aerodynamicznym. Elegancka linia dachu, opadająca w stylu coupe pozwoliła uzyskać współczynnik Cx na poziomie 0,23. Elastyczna platforma MEB umożliwiła zaprojektowanie samochodu z dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami. Efektem jest niezwykle przestronne wnętrze. Źródłem energii w ID. AERO jest akumulator litowo-jonowy o pojemności netto 77 kWh. Wydajny napęd i dopracowane nadwozie pozwolą uzyskać zasięg do 620 km (wg normy WLTP).
Elektryczna ofensywa w Chinach
Bliski produkcyjnej wersji modelu studyjny ID. AERO sprawi, że elektryczna ofensywa Volkswagena w Chinach nabierze tempa. Po modelach ID.3, ID.4 i ID.6 produkcyjna wersja ID. AERO będzie kolejnym w pełni elektrycznym samochodem Volkswagena w Państwie Środka. Auto trafi do salonów w drugiej połowie 2023 roku. Planowane są tam dwie wersje – po jednej dla każdej spółki joint venture Volkswagena. W oparciu o swoją strategię regionalną Volkswagen dąży do zdobycia pozycji wiodącego dostawcy pojazdów ekologicznych w Chinach. Już w 2030 roku co najmniej połowa pojazdów sprzedawanych w Chinach ma mieć napęd elektryczny. Volkswagen prowadzi elektryczną ofensywę na całym świecie w ramach strategii „Way do Zero”. Nowy flagowy model rodziny – ID. AERO – będzie więc w przyszłości oferowany globalnie: oprócz Chin także w Europie i Ameryce Północnej.
Aerodynamicznie nadwozie z podświetlanym pasem wokoło
ID. AERO po raz pierwszy przenosi stylistykę znaną z rodziny ID. do limuzyny klasy wyższej średniej. Nadwozie zaprojektowano tak, by przepływ powietrza nad nim był optymalny. 22-calowe, dwukolorowe felgi przypominają kształtem wirnik turbiny. Klasyczne klamki drzwi zastąpiono podświetlanymi powierzchniami dotykowymi, które jeszcze bardziej zmniejszają opór powietrza. Dach ma linię przypominającą samochody coupe, a całe nadwozie wygląda bardzo dynamicznie.
ID. AERO – elastyczność platformy MEB
ID. AERO jest dowodem na niezwykłą elastyczność platformy MEB Volkswagena, która może być zaadaptowana do pojazdu niemal dowolnej wielkości. Platforma MEB może być stosowana we wszystkich segmentach – od kompaktowego crossovera lub SUV-a i minibusa po przestronnego sedana. Dzięki ID. AERO, platforma MEB i rodzina ID. wkroczy do segmentu sedanów średniej wielkości. Ważnymi zaletami MEB są także duży zasięg, łączność cyfrowa i możliwość zdalnej aktualizacji (Over-the-air).
Produkcja na Europę w Emden
Produkcyjna wersja ID. AERO, przeznaczona na rynek europejski będzie zjeżdżać z taśmy fabryki w Emden od 2023 roku. Dzięki uruchomieniu seryjnej produkcji samochodów elektrycznych Emden będzie jednym z pierwszych tego typu zakładów Volkswagena w Dolnej Saksonii i będzie mieć istotny wkład w elektryfikację gamy modelowej i zmniejszenie emisji CO2 całej floty nowych pojazdów.
źródło: VW