Volvo Cars i China Unicom: powstanie platforma komunikacyjna dla aut
Volvo Cars i wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych China Unicom łączą siły. Wykorzystując technologię sieci komórkowej nowej generacji 5G zbudują platformę do komunikacji między samochodami, a infrastrukturą w Chinach. Auta mają m.in. łączyć się z sygnalizacją świetlną i komunikować pomiędzy sobą.
Obie firmy zapowiedziały współpracę w zakresie badań, rozwoju i testowania aplikacji motoryzacyjnych 5G oraz nowej technologii vehicle-to-everything (V2X). 5G jako technologia sieci komórkowej piątej generacji, jest wielokrotnie szybsza, ma większą pojemność danych i oferuje krótszy czas reakcji niż jej poprzednik 4G. Ponieważ więcej danych może być szybko (niemal w czasie rzeczywistym) przesyłanych do i z samochodów możliwe staje się wykorzystanie większej ilości aplikacji dla samochodów.
Volvo Cars i China Unicom – komunikacja przyszłości
Volvo Cars i China Unicom badają szereg różnych zastosowań technologii 5G w komunikacji między samochodami i infrastrukturą rzeczy w Chinach. W trakcie prac wyszukują potencjalne obszary w ramach których możliwe i konieczne będą ulepszenia. Na niektórych płaszczyznach zbudowana zostanie platforma na wyższym (szybszym, nowocześniejszym) poziomie komunikacji. Tak aby nowe aplikacje samochodowe były jak najbardziej komplementarne z otaczającym pojazd otoczeniem. Ulepszenia będą dotyczyć takich obszarów, jak bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój, wygoda klienta i autonomiczna jazda.
Na przykład, gdy samochód będzie świadomy nadchodzących problemów drogowych, takich jak roboty drogowe, zatory lub wypadki, podejmie działania zapobiegawcze, takie jak spowolnienie lub zasugerowanie innej trasy. Ma to pomóc zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz poprawić efektywne zużycie energii.
Kontakt z komunikacją świetlną i innym samochodem
Inne przykłady obejmują możliwość łatwiejszego znalezienia przez samochody otwartych miejsc parkingowych za pomocą kamer drogowych. Samochody będą mogły także komunikować się z sygnalizacją świetlną w celu ustalenia optymalnej prędkości i stworzenia tzw. „zielonej fali”, a także w celu zoptymalizowania bezpiecznych zjazdów i wjazdów z autostrad i na jezdnie.
– Volvo jest liderem w wykorzystaniu potencjału łączenia naszych samochodów z innymi obiektami dostarczającymi informacje o sytuacji drogowej na zewnątrz. Chodzi tu między innymi o takie funkcje jak wykrywanie i udostępnianie lokalizacji śliskich dróg między pojazdami – powiedział Henrik Green, dyrektor ds. Technologii w Volvo Cars. – Dzięki 5G wydajność sieci poprawia się, umożliwiając korzystanie z wielu usług krytycznych w czasie rzeczywistym, które mogą pomóc kierowcy być bezpieczniejszym i uzyskać płynniejszą i przyjemniejszą jazdę. Cieszymy się na współpracę z China Unicom przy opracowywaniu tych usług na rynek chiński.
5G – Chiny już ja wprowadzają w głównych miastach
Liang Baojun, wiceprezes China Unicom Group: – Jako lider innowacji w obszarze 5G, China Unicom jest zaangażowany w tworzenie nowej infrastruktury informacyjnej. 5G poprawi bezpieczeństwo jazdy i wprowadzi nowe rozwiązania, budując system współpracy na linii: ludzie, pojazdy, droga, internet i chmura obliczeniowa.
Chiny wprowadzają obecnie technologię 5G w głównych miastach tego kraju przy wsparciu China Unicom i innych operatorów. Na tej bazie zamierzają wdrożyć własne regionalne standardy technologii vehicle-to-everything (V2X).
źródło: materiały Volvo Cars, materiały własne
zdj. Volvo Cars