Volvo Cars udostępni pełne dane dotyczące kobaltu w akumulatorach
Czy materiały do produkcji akumulatorów są pozyskiwane w sposób odpowiedzialny? Volvo Cars będzie pierwszym producentem samochodów, który wprowadzi globalnie informację dotyczącą identyfikowalności kobaltu w akumulatorach.
To efekt wprowadzenia w ubiegłym miesiącu pierwszego w pełni elektrycznego samochodu firmy, XC40 Recharge. Identyfikowalność surowców wykorzystywanych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, takich jak kobalt, jest jednym z głównych wyzwań ekologicznych stojących przed producentami samochodów.
Kobalt – walka z niewolniczą pracą i przemytem
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dwie trzecie kobaltu pochodzi z Kongo, które jest drugim najbiedniejszym krajem na świecie. Niestety wzrost gospodarczy tego kraju, który powinien być elementem posiadania tych zasobów na razie jest niemożliwy. Władze Kongo nie mogą sobie bowiem poradzić z takimi zjawiskami jak przemyt i niewolnicza praca.
Tym bardziej należy docenić, że Volvo Cars dokłada wszelkich starań, aby zapewnić pełną identyfikowalność, dzięki czemu klienci mogą prowadzić zelektryfikowane samochody Volvo, wiedząc, że materiały na akumulatory zostały pozyskane w sposób odpowiedzialny.
Kobalt – przejrzyste dane o dostawcach
Technologia Blockchain, która zostanie wykorzystana do stworzenia przejrzystej sieć danych, znacznie zwiększa transparentność łańcucha dostaw surowca. Wszystko dlatego, że informacji o pochodzeniu materiału nie będzie można zmienić niezauważalnie.
Volvo Cars osiągnęło w tym względzie porozumienie ze swoimi dwoma globalnymi dostawcami akumulatorów, CATL z Chin i LG Chem z Korei Południowej oraz wiodącymi światowymi firmami technologii blockchain, aby wprowadzić identyfikowalność kobaltu od tego roku.
Firmy technologiczne Circulor i Oracle stosują technologię blockchain w całym łańcuchu dostaw CATL po udanym pilotażu tego lata, podczas gdy sieć Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) wraz z odpowiedzialnymi specjalistami ds. zaopatrzenia RCS Global i IBM wdrażają technologię w ofercie LG Chem.
– Zawsze byliśmy zaangażowani w etyczny łańcuch dostaw naszych surowców – powiedziała Martina Buchhauser, szefowa zakupów w Volvo Cars. – Dzięki technologii blockchain możemy zrobić kolejny krok w kierunku zapewnienia pełnej identyfikowalności naszego łańcucha dostaw i minimalizacji wszelkich powiązanych zagrożeń, w ścisłej współpracy z naszymi dostawcami.
Kobalt – Blockchain – weryfikacja i audyt transakcji
Blockchain to cyfrowa księga zawierająca listę rekordów powiązanych ze sobą za pomocą kryptografii. W ramach łańcuchów dostaw technologia tworzy zapisy transakcji, których nie można zmienić, a jednocześnie egzekwuje wspólny zestaw reguł dotyczących rejestrowania danych. Umożliwia to uczestnikom niezależną weryfikację i audyt transakcji.
W tym konkretnym przypadku dane w łańcuchu bloków obejmują pochodzenie kobaltu, atrybuty takie jak waga i rozmiar, łańcuch dostaw oraz informacje potwierdzające, że zachowanie uczestników jest zgodne z wytycznymi OECD dotyczącymi łańcucha dostaw. Takie podejście pomaga budować zaufanie między uczestnikami w łańcuchu dostaw.
Volvo Cars – premiera elektrycznego XC40 Recharge
Przypomnijmy, że Volvo Cars wprowadziło w zeszłym miesiącu XC40 Recharge, pierwszy z nadchodzącej rodziny w pełni elektrycznych samochodów pod marką Recharge. Do 2025 r. koncern spodziewa się, że połowa jego globalnej sprzedaży będzie się składać z samochodów w pełni elektrycznych, a pozostałe będą to hybrydy.
W ubiegłym miesiącu Volvo Cars wprowadziło również ambitny plan klimatyczny, który obejmuje radykalne ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 40 procent na pojazd do 2025 r. Firma deklaruje ponadto dalsze zaangażowanie w etyczne prowadzenie działalności w całym łańcuchu dostaw wykorzystywanym przy produkcji.
Volvo Cars – współpraca z CATL i LG Chem w zakresie dostaw kobaltu
CATL i LG Chem to natomiast renomowani producenci akumulatorów, posiadający zarówno długą, jak i udaną historię dostarczania akumulatorów litowo-jonowych do światowego przemysłu motoryzacyjnego. Spełniają surowe wytyczne Volvo Cars w zakresie pozyskiwania pod względem wiodącej technologii, odpowiedzialnych łańcuchów dostaw, redukcji emisji dwutlenku węgla i modeli kosztów konkurencyjnych.
Umowy między Volvo Cars, CATL i LG Chem obejmują dostawę akumulatorów w nadchodzącym dziesięcioleciu dla modeli Volvo nowej generacji i Polestar nowej generacji, w tym XC40 Recharge.
zdj. materiały Volvo Cars