W fabryce Volkswagena w Zwickau ruszyła seryjna produkcja modelu ID.5
W Zwickau oficjalnie uruchomiono produkcję w pełni elektrycznego modelu ID.5. Tym samy produkuje się tam wyłącznie auta EV. To pierwsza na świecie konwersja tak dużej fabryki samochodów z silnikami spalinowymi w zakład produkcyjny aut elektrycznych. Sieć fabryk aut elektrycznych Volkswagena będzie nadal poszerzana, jeszcze w tym roku w tym gronie znajdą się w zakłady w Emden, Hanowerze i Chattanooga. Seria ID jest niezwykle popularna wśród klientów niemieckiego producenta. VW zapowiedział, że na model ID.4 ma już blisko 100 000 zamówień na 2022 rok.
Volkswagen kontynuuje proces przestawiania swoich fabryk na produkcję pojazdów elektrycznych w ramach strategii Accelerate. Oficjalne rozpoczęcie produkcji modeli ID.5 i ID.5 GTX oznacza zakończenie transformacji fabryki Volkswagena w Zwickau w zakład produkcji pojazdów elektrycznych. Ten od dawna działający zakład w zachodniej Saksonii jest pierwszą dużą fabryką aut na świecie, która przestawiła całą produkcję z pojazdów z silnikami spalinowymi na elektryczne.
Do fabryki w Zwickau dołączą jeszcze w tym roku zakłady w Emden, Hanowerze i Chattanooga, one również zostaną przestawione na produkcję aut elektrycznych. Dzięki temu uda się zrealizować plan, który zakłada wyprodukowanie w tym roku 1,2 mln samochodów elektrycznych w zakładach Volkswagena w Europie, USA i Chinach.
– Volkswagen będzie nadal zwiększał tempo elektryfikacji swojej floty, zgodnie ze strategią Accelerate; poszerzy także gamę oferowanych elektrycznych aut. Fabryka w Zwickau pokazała drogę pozostałym zakładom Grupy VW, dokonując zmiany sześciu linii produkcyjnych dla trzech marek w ciągu zaledwie 26 miesięcy. Zdobyte w ten sposób wiedza i doświadczenie pomogą nam kontynuować w szybkim tempie elektryfikację naszej produkcji – skomentował dr Christian Vollmer, członek zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za produkcję.
– Po Szklanej Manufakturze w Dreźnie, przestawiliśmy drugą fabrykę Volkswagena w Saksonii na produkcję samochodów elektrycznych. Uruchomienie produkcji modeli ID.5 i ID.5 GTX zakończyło ten proces. Naszym celem jest teraz – zależnie od sytuacji na rynku półprzewodników –osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej. W tym roku planujemy w zakładach w Saksonii wyprodukować więcej niż udało się w 2021 roku – ponad 180 000 samochodów – powiedział dr Stefan Loth, Prezes Zarządu Volkswagen Saksonia.
– Przestawienie produkcji na auta w pełni elektryczne było najlepszą decyzją dla zakładu w Zwickau. Popyt na nasze samochody błyskawicznie rośnie, a w nadchodzących latach miejsca pracy będą niezagrożone. Jesteśmy w awangardzie zmian i odwdzięczamy się Grupie za zaufanie, jakim nas obdarzono. To w największej mierze sukces naszych fantastycznych pracowników – powiedział Jens Rothe, Przewodniczący Rady Zakładowej w Volkswagen Saksonia.
Wydajna, „cyfrowa” fabryka za
Od 2018 roku zainwestowano ok. 1,2 mld euro w konwersję fabryki w Zwickau z tradycyjnej w nowoczesny, cyfrowy, elastyczny i bardzo wydajny zakład produkujący samochody elektryczne. W procesie produkcji są wykorzystywane inteligentne roboty, a transport komponentów odbywa się bez udziału ludzi, całkowicie autonomicznie. Blisko 40 procent inwestycji pochłonęła rozbudowa zakładu produkującego karoserie.
Udało się tu osiągnąć stopień automatyzacji sięgający niemal 90 procent, a liczba najnowocześniejszych robotów wzrosła z 1200 do 1625. Na linii produkcyjnej udało się niemal podwoić stopień zautomatyzowania (do 28 procent), co przełożyło się na znaczną poprawę ergonomii.
Zielona produkcja – neutralna fabryka
Dzięki modelom produkowanym w Zwickau, Volkswagen dostarcza klientom wyłącznie pojazdy, które są wytwarzane w sposób neutralny pod względem bilansu emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw i produkcji. W procesie produkcyjnym emisja dwutlenku węgla jest wyeliminowana lub ogranicza się ją tak dalece, jak to możliwe, a to, czego nie udaje się uniknąć jest kompensowane poprzez działania na rzecz klimatu.
Chęć minimalizacji emisji CO2 dotyczy także energochłonnej produkcji ogniw akumulatorów. W tym przypadku dostawcy korzystają z zielonej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Zakład w Zwickau już od 2017 roku jest zasilany w 100 procentach odnawialną energią. Od momentu rozpoczęcia produkcji modelu ID.3 w listopadzie 2019 r. emisja, której nie można uniknąć jest kompensowana poprzez certyfikowane projekty klimatyczne realizowane zgodnie z oficjalnie uznanymi standardami.
Cele marki Volkswagen na przyszłość
W centrum programu dekarbonizacji „Way to ZERO” jest strategia marki, nazwana Accelerate. Jej celem jest przyspieszenie elektrycznej ofensywy. Volkswagen chce być marką neutralną pod względem emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku. Wewnętrzne cele zakładają zmniejszenie średniej emisji na samochód o 40% do 2030 roku (w odniesieniu do 2018 r.). Produkcja, włączając łańcuch dostaw, a także użytkowanie aut elektrycznych ma być neutralne pod względem emisji CO2. Równolegle prowadzony będzie recykling akumulatorów z wyeksploatowanych samochodów elektrycznych.
Docelowo wszystkie produkowane auta Volkswagena mają być elektryczne. Do 2030 roku przynajmniej 70 procent wszystkich sprzedanych w Europie aut ze znaczkiem VW będzie w pełni elektryczna – to oznacza ponad milion samochodów. W Ameryce Północnej i Chinach ten odsetek powinien przekroczyć 50 procent. Volkswagen chce wprowadzać na rynek przynajmniej jeden w pełni elektryczny model samochodu rocznie.
na podstawie materiałów VW