Walka ze smogiem. CarSharing wchodzi do Krakowa. Petycja do władz
W Krakowie przestała istnieć Strefa Czystego Transportu. Miasto wciąż jednak szuka pomysłów na walkę ze smogiem. Jednym z nich ma być usługa wynajmu samochodów na minuty. W Krakowie oferowana od lipca przez PANEK CarSharing . Na początek w mieście pojawi się 160 aut, będą to nowe hybrydowe Toyoty Corolle, hybrydowe Yarisy.
PANEK CarSharing to system wynajmu samochodów na minuty i kilometry za pomocą smartfonu. Usługa dostępna jest już w Warszawie i Lublinie. Użytkownik płaci tylko za realny czas wykorzystania samochodu, nie ponosi żadnych kosztów dodatkowych związanych z eksploatacją, tankowaniem czy parkowaniem w płatnej strefie. Wszystkie wprowadzane przez PANEK CarSharing samochody otwierane są za pomocą aplikacji mobilnej w telefonie, która dostępna jest bezpłatnie w oficjalnych sklepach systemów Android i iOS (googlePLAY i AppStore).
-Podstawowym modelem w naszej flocie jest Toyota Yaris, będzie to też samochód najtańszy. Jego regularna cena to 0,50 zł za minutę jazdy i 0,80 zł za kilometr. Użytkownicy mogą zmniejszyć koszt użytkowania aż o 0,30 zł na kilometrze, wykupując subskrypcję, która także zwalnia z odpowiedzialności za szkody. Dzięki temu rozwiązaniu koszt wynajęcia samochodu będzie opiewał na 0,50 zł za minutę i 0,50 zł za kilometr jazdy- informuje Katarzyna Panek, rzecznik spółki PANEK S.A.
Ze wszystkich samochodów można korzystać w ramach cennika standardowego, ale też wykupując pakiet dobowy i tygodniowy
W ramach pakietu można przesiadając się między różnymi samochodami i klasami samochodów, jest też idealną opcją, jeśli ktoś potrzebuje samochodu na dłużej. Samochodami PANEK będzie można podróżować po całej Polsce a wynajem zakończyć w każdym z 3 miast włączonych do usługi.
-Naszymi samochodami można podróżować między miastami, samochody wynajmujemy i zostawiamy w Warszawie, Lublinie i od teraz także w Krakowie. Można zatem pojechać np. z Warszawy do Krakowa i tam zostawić samochód- dodaje Katarzyna Panek.
Samochody PANEK posiadają wiele nowoczesnych systemów, między innymi moduł samodzielnie płacący za parkowanie w SPP
Dzięki temu rozwiązaniu Użytkownik nie musi nawet myśleć i tym, czy zatrzymuje się w strefie płatnej, czy nie. Ważne, aby zawsze parkował w miejscach do tego przeznaczonych i ogólnodostępnych.
-Długo analizowaliśmy topografię Krakowa. Zastanawialiśmy się, gdzie powinna znajdować się strefa, w której użytkownicy wynajmą i zwrócą samochód. Doszliśmy do wniosku, że Kraków to jedno z miejsc, gdzie parkowanie w centrum jest bardzo trudne, w niektórych miejscach niemożliwe. Dowiedzieliśmy się też o projekcie zmiany polityki cenowej SPP, w myśl, której opłata za parkowanie pobierana będzie od poniedziałku do niedzieli a koszt jednej godziny postoju będzie wynosić nawet 9 zł. W związku z tym postanowiliśmy wystąpić z petycją do Rady Miasta, żeby owe niesprzyjające mobilności przepisy zmienić. – dodaje Katarzyna Panek
Szacunkowe prognozy wskazują na światowy wzrost z 7 milionów użytkowników CarSharingu i 112 tysięcy aut dedykowanych do świadczenia tej usługi do 36 milionów użytkowników i 427 tysięcy samochodów do końca 2025 r. Widać więc, że jest to usługa, która z czasem będzie wzrastać i służyć mieszkańcom. Polska jest jednym z liderów wśród krajów importujących stare samochody (bardzo często stare diesle), które mają bardzo negatywny wpływ na środowisko, dobrze funkcjonujący CarSharing mógłby zminimalizować potrzebę sprowadzania takich samochodów.
Walka ze smogiem: petycja do władz Krakowa
„Uruchomienie usługi na nowym rynku lokalnym oraz jej utrzymywanie generują znaczne koszty, które, dla zapewnienia ciągłości i rozwoju usługi muszą znaleźć pokrycie w przychodach. W naszym przekonaniu końcowa cena usługi przy proponowanych przez Miasto stawkach z tytułu parkowania może nie być wystarczająco atrakcyjny dla potencjalnych użytkowników, co istotnie zahamuje możliwość rozwoju przez Panek S.A. oraz innych operatorów usługi CarSharingu w Krakowie.”– czytamy w petycji wysłanej do Rady Miasta.
Prawdziwym beneficjentem zmian mają być mieszkańcy, ponieważ to oni korzystać będą z tańszej, bardziej dostępnej i sprawniejszej usługi CarSharingu, czystszego powietrza i mniej zakorkowanego miasta. PANEK CarSharing liczy więc na pozytywny odzew Rady Miasta i zapowiada podwojenie floty i wejście do kolejnych polskich miast jeszcze w tym roku.
zdj. materiały prasowe