Wszystko co chciałbyś wiedzieć o Strefie Czystego Transportu w Krakowie
Kraków będzie pierwszym miastem w Polsce w którym utworzona zostanie Strefa Czystego Transportu. Jej powstaniu towarzyszy mnóstwo emocji, a do samej uchwały – przegłosowanej w ubiegłym miesiącu przez Radę Miasta – zgłoszono ponad 600 pytań. Karkowski Zarząd Transportu Publicznego zebrał w jednym miejscu odpowiedzi na najważniejsze kwestie dotyczące Strefy Czystego Transportu, której start przewidziano na 1 sierpnia 2024 r.
– Zebraliśmy najczęściej pojawiające się pytania o SCT i udzieliliśmy obszernych odpowiedzi. Chętnie rozwiejemy też kolejne wątpliwości, ponieważ strefa ma nam wszystkim służyć jak najlepiej – możemy przeczytać na stronie ZTP Kraków.
Jednym z najczęściej zadawanych pytań była kwestia sposobu weryfikacji poszczególnych aut. Swoje uwagi mieli też przedsiębiorcy, którzy dopytywali się m in. o samochody dostawcze. Weryfikowano także objęcie przez STC poszczególnych odcinków autostrady A4 biegnącej przez stolicę Małopolski, czy możliwości wjazdu do STC aut z innych miast posiadających już strefę (w Europie jest około 300 stref).
Oto wybrane kwestie dotyczące STC w Krakowie:
Będą specjalne nalepki, a następnie system kamer
Jeśli chodzi o krakowską STC to „Zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, pojazdy uprawnione do wjazdu do SCT (poza posiadającymi wyłączenia ustawowe) muszą być oznaczone specjalną nalepką. Wniosek o wydanie nalepki będzie można złożyć on-line przez specjalną stronę internatową lub stacjonarnie, w wyznaczonych punktach Urzędu Miasta Krakowa. We wniosku o wydanie nalepki będzie należało podać dane umożliwiające weryfikację uprawnień pojazdu do wjazdu do SCT. Część z tych danych, w tym m.in. rok produkcji i rodzaj paliwa, będzie umieszczona na nalepce.
Od przyszłego roku wnioski
Nalepki będą wydawane najwcześniej w przyszłym roku, a kierowcy zostaną powiadomieni o możliwości składania wniosku (o wydanie nalepki) z odpowiednim wyprzedzeniem. Kontrola uprawnień do wjazdu i poruszania się po SCT będzie prowadzona zgodnie z ustawą o ruchu drogowym, w szczególności przez Straż Miejską Miasta Krakowa. Kontrolujący będą sprawdzali dane o pojeździe widniejące na nalepce. Z czasem, na co liczymy, przepisy zmienią się i przestrzeganie zasad strefy będzie sprawdzane już tylko przy użyciu systemu kamer. System ten będzie automatycznie sczytywał numery rejestracyjne jadących pojazdów i porównywał je z utworzoną bazą danych o pojazdach uprawnionych do wjazdu do SCT.
Autostrada A4 bez Strefy Czystego Transportu
Na fragmentach autostrady A4 czy na drogach ekspresowych, które przebiegają przez Kraków, nie będzie obowiązywała SCT. Strefa może zostać wyznaczona wyłącznie na drogach, których zarządcą jest Prezydent Miasta Krakowa, a autostradami i drogami ekspresowymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Warto dodać, że strefa będzie wyznaczona tak, by zapewnić kierowcom pojazdów niespełniających wymogów SCT, możliwość wjazdu na IV obwodnicę (A4 oraz S52) od strony granic miasta.
Dostawcy też będą musieli spełnić wymogi strefy
Dostawcy, których samochody nie będą spełniać wymogów strefy i nie będą podlegać wyłączeniom, muszą być świadomi, że takimi pojazdami nie będą mogli wjechać do Krakowa. Warto podkreślić, że mówimy to autach 30-letnich w pierwszym etapie (od 1 lipca 2024 r.) oraz nawet 26-letnich (benzyna) i 18-letnich (diesel) w etapie drugim, od 1 lipca 2026.
Nalepki z innych miast ze Strefą Czystego Transport będą respektowane
Zgodnie z przyjętymi zapisami uchwały o SCT do krakowskiej strefy będą mogły wjechać samochody oznaczone nalepkami wydanymi przez inne polskie gminy, pod warunkiem, że pojazdy te będą spełniały wymogi obowiązujące na terenie strefy w Krakowie. Uprawnienie to będzie mogło być weryfikowane na podstawie numeru rejestracyjnego, wpisanego do bazy, a także danych umieszczonych na nalepce (będzie na niej umieszczony m.in. rok produkcji i rodzaj paliwa zasilającego oznaczony nią samochód).
Źródło: krakow.pl